Κυριακή, 6 Νοεμβρίου 2011

Γάζα,Χαμάς,Λάγος,Ισλαμ,Εκκλησία της Πεντηκοστής

Εδώ η πρώτη δημοσίευση και τα σχόλια στο LLS

Την καλύτερη περιγραφή του υπόβαθρου της ισραηλινοπαλεστινιακής σύρραξης θα την βρουμε στα ιστολόγια Cynical και Homo Sapiens
Ωστόσο η μορφή που έχει η διάρθρωση της σύγκρουσης είναι πρωτοφανής.
Ενα δημοκρατικό κράτος ,μέλος όλων των διεθνών οργανισμών,επιτίθεται κατά της δημοκρατικά εκλεγμένης κυβέρνησης ενός μη κράτους,το οποίο έχει δύο γεωγραφικές οντότητες και δύο διακριτές πολιτικές εκπροσωπήσεις.

Μια σύγκρουση που ανασύρει όλη την αρχαικότητα της βίας,εδράζεται σε μια ιστορική καινοφάνια ,που δεν έχει ιστορικό προηγούμενο.
Εχουμε δει όλους τους τύπους των συγκρούσεων (κράτος εναντίον κράτους,κράτος εναντίον μειονοτήτων,διαμάχη μειονοτήτων,απελευθερωτικούς πολέμους κλπ) και ποτέ κάτι παρόμοιο.

Ωστόσο ο ένας παράγοντας της σύγκρουσης δηλαδή το κράτος του Ισραήλ έχει μια λιγο ως πολύ ερμηνεύσιμη συμπεριφορά.Ακόμα και η οξεία επιθετική πολιτική του έχει προηγούμενα,και μας προσφέρονται κώδικες ανάλυσης.
Ο δεύτερος όρος της σύγκρουσης όμως έχει εκείνα τα χαρακτηριστικά που περιπλέκουν το πρόβλημα.

Πρόκειται για ένα πολιτικοθρησκευτικό υβρίδιο,με διακυρηγμένη την καταφυγή στην βία,που όμως απολαμβάνει μιας πλήρους εσωτερικής νομιμοποίησης μέσω των πιο αδιαβλήτων εκλογών (με ευρωπαικά πρότυπα) που έγιναν ποτέ σε αραβική χώρα,και σοβαρό φιλανθρωπικό έργο.

Αν το στερεότυπο λέει ότι η Χαμάς ανήκει στο αρχαικό μενού της πολιτικής ιστορίας,θέλουμε να αποδείξουμε ότι μάλλον το αντίθετο συμβαινει.Η Χαμάς είναι ο τύπος της πολιτικής οργάνωσης που θα δούμε τα προσεχή χρόνια ,σε όλο τον πλανήτη.Με μια έννοια πρόκειται για πολιτική καινοτομία επιπέδου Google.

To ιστολόγιο απορρίπτει το πρόγραμμα και την φυσιογνωνμία της Χαμας, αλλά δεν μπορεί να βολευτεί με την ταξινόμηση της ως πολιτικής υφής αρχαικής βίας, φουνταμενταλιστικού τύπου,ως μιας δομής των απελπισμένων που αναγκαστικά εκτρέπεται στον ακτβιστικό πρωτογονισμό.

Η Χαμάς αποτελεί μια εικόνα από το πολιτικό μέλλον του 21 αιώνα,όσο οι παγκόσμιες συντεταγμένες δεν αλλάζουν για να ενσωματώσουν στην μέγιστη δυνατή δημοκρατία,την μέγιστη οικονομική ανάπτυξη τους λαούς όλου του κόσμου.

Τα θρησκευτικοπολιτικά υβρίδια μουσουλμανικού ή άλλου δόγματος αποτελούν την πολιτική έκφραση των νέων βιοπολιτικών οντοτήτων που δημιουργούνται απανταχού στην γη,και είναι οι πυκνοκατοικημένες ζώνες φτωχών.

Για την ανάλυση μεταφερόμαστε μερικές χιλιάδες χιλιόμετρα μακρυά

Λάγος Νιγηρία.
Σε μια επίπεδη έκταση όση περίπου η Αττική ,στοιβάζονται 10 εκατομμύρια άνθρωποι σε ένα ριζωματικο πολυδαίδαλο σύστημα οικισμών,με ελάχιστες υποδομές.
Στον επισκέπτη της ενδοχώρας του Λάγος,κάνουν εντύπωση δύο πράγματα.Το πρώτο η θράυση του τουριστικού στερεοτύπου (που ενδημεί και στην αριστερά) για την υποτιθέμενη γενικευμένη εγκληματικότητα (μετα λογου γνώσεως καλύτερα στο Λάγος,παρά στο Λαγονήσι....) και το δεύτερο η απειράριθμη εγκατάσταση εκκλησιών της Πεντακοστής που προβάλουν σε κάθε τετράγωνο ,σε μια απίστευτη ποικιλία.

Ξαναγυρίζουμε στην Γάζα.

Εναμισι εκατομμύριο κόσμος,σε μία ζώνη 10 Χ 40 χιλιομέτρων στοιβαγμένοι σε 4,5 πόλεις,χωρίς φυσικούς πόρους και δραστηριότητες.Αντί εκκλησίες της Πεντηκοστής δεκάδες τζαμιά και ισλαμικά ιδρύματα φιλανθρωπικού έργου.

Η εκκλησία της Πεντηκοστής είναι παραλλαγή του Προτεσταντισμού ,με έντονα τα στοιχεία της ενεργού φιλανθρωπίας,επιστροφή στο ευαγγέλιο,και ισχυρή την θεολογική εκδοχή του προσωπικού επαναναλαμβανόμενου θαύματος.Εχει μια τρομερή διάδωση στα ασθενέστερα στρώματα ,λόγω του αποκεντρωτικού χαρακτήρα της ,που συναρτάται από την χαρισματικότητα του ιερέα πάστορα.

Το ενεργό σουνιτικό ισλάμ,έχει παρόμοια χαρακτηριστικά.Δραστήρια φιλανθρωπία,λιτή τελετουργεία με βάση την γραφή,φλερτ με το ατομικό μαρτύριο νοούμενο ως θαυματουργική θέωση.

Δεν χρειάζεται παρά να ανταλλάξουμε λέξεις (ουτέ καν νοήματα) και οι ισομορφίες Λάγος/Πεντηκοστή Γάζα/Χαμας είναι αυταπόδεικτες.

Σε ζωνές φτώχειας,και υπερπλυθησμού η θρησκευτικότητα ,δεν είναι απλή καταπράυνση του άλγους,δεν είναι ουτε κάν φιλανθρωπική ανακούφιση,είναι σύνθετη θεολογικοπολίτική συμπύκνωση ,που αναδεικνύει το Πολιτικό ,στην ανώτερη μορφή του,αυτή της καθολικής άρρητης ισχύος.Προφανώς στις σύνθετες σύγχρονες δημοκρατίες,η διακυβέρνηση οργανώνεται μέσα από την ενεργητική επινόηση των θεσμών αντιπροσώπευσης,αλλά στο τέλος και ο δημοκρατικός ηγέτης (έστω και συλλογικός) απολαμβάνει μιας ισχύος που δεν μετριάζεται.Είναι απόλυτη,αμεταβίβαστη,αδιαπραγμάτευτη.Ο Καρλ Σμιτ μας έχει αποδείξει την απόλυτη σχέση πολιτικής και θεολογίας.

Στην πολιτική και κοινωνική συνθήκη της Γάζας,η εναπόθεση μέσω δημοκρατίας του εγχειρήματος της κοινωνικής εξέλιξης στην Χαμάς ,ή την όποια θρησκευτικοπολιτική οργάνωση ,δεν είναι αναχρονισμός,είναι πολιτειακός εκσυγχρονισμός.Η Χαμάς είναι η θετική απάντηση ,το δημοκρατικό πλεόνασμα,σε μια αρνητική συνθήκη ζωής.

Σε συνθήκες στοιχειώδους οικονομίας,η πολιτική ζωή απλοποιείται και αυτή.Οτιδήποτε συλλογικό είναι οιονεί πολιτικό.Καθώς η δε η ένδεια καταρρακώνει τους ανθρώπους,η ψυχική καταλαγή της θρησκευτικής σύναξης δεν είναι μάγευση εντός ενος συντηρητικού παγανισμού,δεν είναι κατευναστική αυταπάτη μιας ιδεολογίας,αντιθέτως είναι τελετουργική πράξη συλλογικής και ατομικής πολιτικής ευθύνης.

Η κρίση γαι την πολιτικοθρησκευτική Χαμάς,με όρους δανεισμένους από το ρεπερτόριο της συζήτησης ενός φιλελευθερου προγράμματος χωρισμού κράτους –εκκλησίας ή αποθρησκειοποίησης του κράτους είναι άστοχη.Γιατί και στο πιο φιλελευθερο πολιτικό σύστημα,τα κόμματα (οι ομόλογοι της Χαμας) διακινούν τις ιδέες του ως θρησκειοποιημένες ιδεολογίες και τελετουργίες.Οποιος είδε τις εσωτερικές εκλογές των κομμάτων στις ΗΠΑ με τους πάστορες τις σημαίες και τις παρλάτες,κατάλαβε τι ακριβώς σημαίνει Χαμας αλά USA.

H γεωπολιτική ύφή της μήτρας,γης της Χαμάς η περίκλειστη Γάζα της ένδειας,έχει καθορίσει από πριν την υφή της πολιτικής αντιπροσώπευσης.Αν στην Γάζα υπήρχαν χριστιανοί, η Χαμάς θα ήταν χριστιανική ,αν στη Γαζα υπήρχαν ινδουσιστές η Χαμάς θα ήταν ινδουιστική.

Υπάρχει βέβαια η παράδοξη εκ πρώτης όψεως ,συνύπαρξη διακυρηγμένης βίας,και της δημοκρατικής της νομιμοποίησης.Η Χαμας δεν κάνει ανταρτοπόλεμο,έχει αναλάβει την εξουσία,μη αποκυρήσσοντας την βία,και σε πολλές περιπτώσεις την ασκεί ενεργητικά.

Η βία της Χαμάς δεν έχει να κάνει με την θρησκευτική της ταυτότητα.Δεν απορρέει από αυτήν.Δεν είναι βίαιη επειδή είναι ισλαμική.

Απλούστατα η Χαμάς είναι σύγχρονη,μοντέρνα και πολιτικά updated όσο και άλλες πολιτικές δυνάμεις που αναλαμβάνουν κυβερνήσεις χωρίς να υποστέλουν την δυνητική εντολή βίας,απέναντι και σε αμάχους.Ο Γεωργιανός Σαακασβίλι ορμάει καίει,βομβαρδίζει και το μόνο που καταλαβαίνει είναι Ρώσικα τανκ.Ο Μεντβεντεφ δημόσια πριν μια εβδομάδα,διακυρήσει ότι η Ρωσία θα χρησιμοποιήσει και βία για τα εθνικά της συμφέροντα.Κινέζοι στέλνουν τανκς στο Θιβέτ..Και μόνο το τί γινεται στο διπλανό Κόσοβο να σκεφτούμε,στις σχέσεις με την Σερβία θα καταλάβουμε ότι η Χαμας δεν πρωτοτυπεί.

Ξαναγυρίζουμε στην αρχική εκτίμηση

Η πολιτική ζωή στο παγκόσμιο χωριό θα στηριχτεί σε πολιτικά υποκείμενα πολυδιάστατα.Από τα κόμματα τάξεων,ή πλεγμάτων πολιτικών ιδεών ,πιθανόν να δούμε κόμματα τελετουργιών, ή θρησκειολογικών προσανατολισμών, ή ιδεοληψιών ή και εγκλεισμών.

Σε όποιες χώρες η απλή αναλογική απελευθερώνει τις συλλογικότητες ,τότε προβάλλουν μορφές απρόσμενες

Η νέα δεξιά στην Ευρώπη ήδη εμφανίζεται όχι μόνο με ρατσιστικές αρνητικές αμυντικές θέσεις,αλλά και με θετικά χριστιανικά προτάγματα.Αλλα και στην Ελλάδα,ήδη ο πολιτικός θόρυβος είναι αποκαλύπτικός.Αρχίζει να εμπεριέχει όλο και πιο σαφή θρησκευτικά χαρακτηριστικά.Μια νέα φιλολογία του «ιερού» εμπλουτίζει την καθημερινή πολιτική.

Μια ματιά στα ιστολόγια,ακόμα και τα πιο αριστερά,δεν αποκρύπτει μια καλπάζουσα επέλαση μιας θεολογίας της πολιτικής,με παράδεισους κολάσεις,σατανάδες με υγρό πύρ,με μοναδικά απολυπτικά γεγονότα,με μια σύλλληψη του χρόνου ως διεσταλμένου σήμερα.
Ο ταλμουδιστής Benjamin αρέσει όλο και πιο πολύ,το σε «Συμβάν» του Badiou (νοούμενο ως συμπυκωμένο γεγονός κοινωνικής αναδιάταξης) τσιτάρεται όλο και πιο πολύ.

Στην μεταμοντέρνα Ελληνική κοινωνία,ο ιδιοφυής Ιερώνυμος,αφήνει την αποφατική θεολογία της Ορθοδοξίας , να δράσει υπόγεια στην κοινωνία,σε αντίθεση με τον φαφλατά Χριστόδουλο που ενεπλάκη στην μηχανή του τηλεοπτικού life style.

Η σύλληψη της κοινωνίας γίνεται όλο και πιο μανιχαική.

Η πρωτοπορία της Χαμάς έγκειται στην δημόσια παραδοχή,την ενεργητική αφομοίωση της θεολογίας της.Μια μεταμοντέρνα πολιτική δύναμη που ασκεί την πολιτική προσαρμοσμένη στον «τοπο» της ,αλλά μέσα από μια πολύ προωθημένη μορφή.

Το τι θα γίνει αν τελικά νικήσει η Χαμάς θα έχει πολύ ενδιαφέρον..........






Για την εκκλησία της πεντηκοστής http://en.wikipedia.org/wiki/Pentecostalism
Για την Χαμας http://en.wikipedia.org/wiki/Hamas
Για το Παλεστινιακό από Cynical
http://e-cynical.blogspot.com/2008/12/blog-post_31.html
Για το Παλεστινιακό από Homo Sapiens http://e-homosapiens.blogspot.com/2008/12/vs.html
Για την πολιτική θεολογία της Πεντηκοστιανής εκκλησίας S.Zizek In defence of lost causes p.424
Πολιτική θεολογία Carl Shmit Περιοδικό Λεβιάθαν
Για την μεταμοντέρνα φύση των νέων πολέμων http://en.wikipedia.org/wiki/Fourth_generation_warfare (To link αυτο μας παραδώθηκε από ανώνυμο φίλο του ιστολόγιου,και στην ουσία επεκετείνει τον προβληματισμό σε μια πιο ενδιαφέρουσα οπτική)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου